måndag 1 december 2008

Måndag morgon

Det är måndag morgon, den första december och snart är det jul.

Ljusstakar rotades fram ur det fullproppade källarförrådet, det blev glögg och pepparkakor i soffan och en aningens aning av julstämning infann sig, trots allt det tjafsiga och tröttande.

Julen firas i år i Mannens Barndomshem. All syskon och fastrar och mostrar och hundar och ungar och hembryggt äppelvin... Nej, inte just det senare kanske, men massor av folk i alla åldrar mellan bäbis och käpp blir det. Jag är lagom sugen. Det känns märkligt att träffa dem alla när läget är som det är. Och inte bara träffa, sådär lite kort över en lussebulle, utan bo med i flera dagar och verkligen umgås med. Det kommer säkert att bli bra men i mig finns en längtan efter något annat.

Efter såld lägenhet, köpt lägenhet, flytt och pyssel. Nya vanor, eller mina gamla. Mina egna. Jag, barnen, katten.

Jobb nu. Måndag morgon.

Inga kommentarer: