fredag 31 oktober 2008

Varför i helvete?

Varför i helvete ska jag hjälpa henne?

Nej, det är inte mannen som uttrycker sig så, utan en person som kommenterat hans blogg.

Frågan ställs efter att mannen bloggat om att han lovade att hjälpa mig med flytten. För att jag inte vet vem jag annars ska fråga, känner bara tjejer här och inget ont om dem, absolut inte, och inga kategoriseringar om manligt och kvinnligt, absolut inte, men när det kommer till att bära teve, soffa och sängar så funkar två tjejer inte riktigt. I alla fall varken jag eller de tjejer jag känner.

Men varför skulle han? Varför i helvete, till och med, skulle han? Hjälpa mig.

Är han en mes för att han gör det? Och är jag en superegoist som bara suger ut allt jag kan ur denna snälla människa för att jag tar emot det? Inte känns det så, men för den som står utanför kan det ju te sig så. Tydligen kan det det.

Det är så underbart lätt att stoppa människor i fack.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja varför skulle han hjälpa någon som han har delat 10 år, ett barn och ett gemensamt hem tillsammans med? Människor är duktiga på att placera folk i ett fack- tror att de vet vad som rätt och fel och så otroligt dåliga på att se- allt är inte svart eller vitt- det kan vara halvgrått, ljusgrått eller till och med svartvitt.

Vill bara säga att jag känner igen så mycket som du skriver och det gör ont i mitt hjärta att ngn annan ska gå igenom det igen...

Det kommer att gå skitbra allt det här men jag vet hur mycket som glider ut händerna på en, det tar tid att vänja sig vid nya rutiner, situationer osv. men tar man aldrig steget lär man sig aldrig ngt om varandra, sig själv & framföralt livet självt.

Kram

Anonym sa...

Jag uppfattade det inlägget som att han reflekterade över hur han själv tänkte, om han vore i samma situation. Inte att han menade "varför i helvete" din man skulle hjälpa dig...
Att man kunde känna sig kluven liksom. Jag tycker absolut att man skall hjälpa varandra och vara goda vänner, så gott det bara går.

bless sa...

Tja, jag är ju så himla gammal att jag minns när solidaritet och "åt var och en efter behov av var och en efter förmåga" var grundstenar i bygget av hur man tänker kring relationer med alla.

Lyckliga Hon sa...

Tack Sara för ditt stöd! Jag tror också att det kommer att bli bra.

Emma, jag fattade att han som kommenterade menade att han själv skulle kunna tänka så, men det är väl också så att han säger det till min blivande ex-man av en anledning. Det är fint att även du tycker att man ska hjälpa varann.

Bless. Ja. Solidaritet tänker jag med. Både vad gäller hur man delar på sakerna och hur man hjälper varann. Vi är i detta ihop och vill båda två att våra barn ska må så bra det går. Och det gör de om vi är justa mot varann.

Kram till er!!