onsdag 29 oktober 2008

Mitt nya hem

Med måttband och skissblock i väskan traskade jag bort till mitt nya hem. En stunds krypande på skitigt golv senare hade jag en rätt bra bild (bokstavlig sådan) av lägenhetens ytor. Alla mått hitan och ditan och inskissade möbler ovanpå det.

Det kommer att bli trångt att bo i en pyttig trea med liten tjej och två tånnisar. Det kommer att bli smala gångar mellan möblerna på vissa ställen. Men det ser ut att gå att få in allt vi behöver på ett rätt så juste sätt. Vardagsrummet är stort och köket är stort så vi får hänga där.

Sen gick jag runt i lite second hand-butiker och kollade på kökspryttlar. Köpte inte så mycket som en sked, men tittade och njöt. Jag behöver en massa saker, men än så länge har jag inte så bra koll på vad. Alla de där en-av-sakerna som finns i ett hem ska ju delas upp: mikro, brödrost, kaffebryggare och andra tekniska mojänger som man köper på typ SIBA. Men det är annat också. Degskålar, gröttallrikar, stekspadar och kaffeburk. Sånt man kan köpa second hand. Vill köpa second hand. Inget tråkigt IKEA-besök behövs när det finns så mycket fint runt knuten.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte riktigt i vilken stad du bor, men har fått uppfattningen att det är en storstad. Jag bor i Göteborg, och ett riktigt bra ställe att handla second hand på är Saronkyrkan. Finns urfint porslin och alla möjliga "bra att ha"-saker.
Lite roligare än Ikea är det i alla fall! :)

Anonym sa...

Jag tycker det låter riktigt härligt att börja bygga upp sitt hem från grunden med loppisfynd, helt i linje med hur vi bör konsumera. Ett annat tips är blocket och tradera!

Stor kram!

Lyckliga Hon sa...

Ja, jag tänker att second hand är grejen. Av ekonomiska skäl såklart, men inte bara. Det är en känsla jag har, att jag vill köpa gamla saker. Plocka ihop.

Och ja Emma, du har rätt i att jag bor i en storstad och häromkring finns det en hel del kul ställen att leta på.