måndag 24 november 2008

Förhandling?

Är kärlek och sex en förhandling? Är det möjligt att likställa med diskussioner om husliga göromål som vem ska dammsuga och moppa alla golv och vem ska åka och tvätta bilen? Kan man säga att ok, du vill ha sex med mig men jag vill inte ha sex med dig, alltså kompromissar vi och har sex nån gång då och då?

Jag tycker inte det. Jag är väldigt övertygad om att kärlek och sex inte funkar så. Eller rättare sagt: att jag när det kommer till kärlek och sex inte funkar så. Ställa upp-sex är omöjligt att förena med lust. Det dödar den, det får glöden att falna och vad värre är: det äter upp respekten för den som får mig till det.

För mig är det klart och inte diskuterbart: den som vill minst bestämmer. Och den andre anpassar sig till det. Utan tjat och gnäll.

Ledsen över sakernas tillstånd både kan och får man lov att vara. Såklart. Men det ändrar ingenting.

2 kommentarer:

Caroline sa...

Jag hoppas den som ber om ställauppsex skäms. Vääääldigt oattraktivt och ... usch!

Lyckliga Hon sa...

Håller med dig helt och fullt. För mig finns det inte på kartan att vilja ha sex med nån som inte vill.

Att i lust och kärlek hjälpa en annan människa till njutning utan att "få nåt själv" är en annan sak och det kan jag göra utan problem. Men jag väljer själv.