torsdag 2 april 2009

Det fria valet

Jag är ledsen och trött och inte alls på humör för att skriva nåt egentligen. Borde sova och vakna piggare (hoppas) imorgon.

Med det skaver att Mannen skriver om mig och söker stöd (och får det) bland sina läsare.
Stöd i att min vänskap med killen jag dejtade i höstas inte är acceptabel.
Stöd och åsikter av typen att jag är en fladdrig typ som när som helst kommer att byta till honom (som om han bara står standby och väntar)
Obehag och ledsenhet.

Jag har skrivkramp och mycket av det som finns i mitt huvud nu får jag inte ur mig.
Men jag har också valt att inte skriva om det som gör mig mest ledsen och som får mig att må dåligt och få panik över sakernas tillstånd.
Allt om hur Mannen bär sig åt mot mig.
Av hänsyn men också av konflikttrötthet och feghet.
För att jag vill ha lugn och ro och inte ännu mer bråk och tjafs.
Han sätter en ton men jag sjunger inte med.

Om han förbjuder mig att ha ett "ex" (vilket jag inte tycker att en kille man dejtat 4-5 gånger är) som vän så... får han stå för det.

Det fanns inte på min karta att förbjuda honom att vara vän med Mumindalen trots "Puss mumsing"-mess och glitterblick när han pratar om hur söt hon är.

Inte för att det inte gjorde ont. Det gjorde det.
Men att förbjuda skulle vara ett nederlag för mig själv och ett svek av nåt jag tror på.
Det fria valet.

7 kommentarer:

Marie sa...

Har man dejtat en kille 4-5 gånger är det INTE ett Ex....inte i mina och många andras ögon.

Nu är man där igen som förr...du ska INTE få ha kontakt med någon som på nått vis kan ha varit i för nära relation till dig men Han ska få ha kontakt och du ska bara nicka och se glad ut.

Om så vore så skulle han själv erbjuda sig att sluta träffa Mumindalen som han hade tankar på annat än vänskap med och som var puss mumsing osv....

Som vanligt ser jag det som att han ska alltid ha rätt och ska få förbjuda, vända allt till ditt fel osv...kommer ihåg från er gemensamma blogg då det var tre inblandade...även DÅ fick DU skulden för att han inte klarade av det och kände sig utanför ect
Han fick inte den uppmärksamhet han ville ha eller tänkte eller trodde han skulle få.Bara där ser man att han inte visste hur sånt där går till...just i den situationen...och han skulle få ha sex med en annan och först du med men sen inte men han skulle få fortsätta själv med det.
Jag minns det så väl.

Hoppas du har en privat dagbok iallafall som du kan skriva av dig i och som bara är DIN...som INGEN annan kommer åt och då menar jag INGEN...

Jag tycker du ska fortsätta vara vän med barista...jag är vän, supergod vän med mitt Ex och min Man har inget emot det...det vi hade det hade vi DÅ, det finns inte NU....och varför utesluta personer i sitt liv som man kan bli bra vän med, kunna prata med och få andra insynsvinklar med osv bara för att Någon tycker si eller så...

Man förbjuder inte någon man älskar något...att förbjuda innebär att man förlorar i slutändan på det...

Kram till dig

Max Power sa...

Håller med föregående talare.

Inte_Så_Lessna_Killen is back sa...

Vill bara lägga till: Jag gillar i alla fall dig skarpt, Lyckliga Hon.

Se mig som en supporter eller en och en halv eller så.

Om det gör skillnad.

Anonym sa...

Fast å andra sidan, hur viktig är en person man träffat och (kanske haft sex med?) 4- 5 gånger? Jämfört med ens livspartner, fadern till ens barn osv?
behöver man ens fundera över vem man ska välja? Du kan givetvis välja såra din man... det är ju ett fritt val det med. Likaså som han kan välja att såra dig med att ha kontakt med nån gammal "vän".
Men varför i herrans namn håller ni på? jag har läst era bloggar och det är svårt att fatta varför ni är ihop överhuvudtaget när ni tjafsar om varenda sak som ni bara kan hitta.
Det är givetvis roande att läsa om.. men jag tycker uppriktigt sagt synd om er båda. Lycka till!

Lyckliga Hon sa...

Marie: Jag tycker ju som du, som du förstått. För mig är Barista inget ex. Han är en vän. Vi hade en kort (i antal gånger räknat) dejtrelation men det är passerat och nu är vi vänner. Punkt.

Anonym: Hur viktig Barista är? Självklart är min man en viktigare människa i mitt liv. Men bara för att han är den viktigaste är han inte den ENDA viktiga och det är inte rätt att förbjuda varann att ha vänner. Vi har tidigare i vår relation varit alldeles för cocooniga och där vill vi inte hamma igen.

Det finns de som tycker att man inte bör ha vänner av motsatt kön (eller det kön man vill ha sex med) när man lever i en relation. Varken min man eller jag håller med om det. Och vi tycker båda att man visst kan vara god vän med ett ex.

Våra problem nu handlar, som jag ser det, inte alls om Barista utan om det faktum att jag är mer fjär och "osocial" än Mannen och är för dålig på att ta mig space på rätt sätt.

Anonym sa...

Lyckliga Hon

Jag har läst era bloggar länge och när jag läser dina bloggar från i höstas och kombinerar med vad Grubblande han skrivit tycker jag det framträder en annan bild av Barista än den tillfälliga, ”dejt fyra fem gånger” som du hävdar.

Jag förstår att det var en man du hade vänskapskontakt med redan innan du lämnade Lyckliga Han och sen strulade du med Barista fram till jul. Eftersom ni bodde långt ifrån varandra träffades ni sällan... men jag kan läsa på din blogg och se att du drömde om både semester och framtid och sex med Barista och att du skrev sånt ända fram till just innan jul... när du och Grubblande Han åter blev ett par.

Jag förstår inte bilden av Barista som något tillfälligt. Det verkar vara väldigt genomtänkt där du kände starkt för Barista och såg honom som en viktig vän och en framtida partner. Och han verkar vara en nära vän fortfarande.

Det är klart att Grubblande han är livrädd. Vem skulle inte vara det? Du har ljugit och varit otrogen ganska nyligen. Jag undrar hur du prioriterar. Visst verkar Grubblande Han vara svartsjuk och krävande. Men jag tycker ni borde hjälpas åt att ta er förbi det jobbiga ni har nu.

Gift kvinna

Lyckliga Hon sa...

Gift kvinna:

Du låter som en klon av min man. Men det kan du ju inte hjälpa.

jag var förvirrad under hösten, visste inte vad jag ville. Jag hade mått dåligt i min relation med Mannen under lång tid och orkade inte mer. Barista var (och är) min vän och vi pratade en massa om allt möjligt och trivdes ihop. Så blev det som det blev och jag sårade två av de finaste människor jag vet. Med facit i hand borde jag såklart ha agerat annorlunda.

Men vi har inte facit i hand mitt när saker händer. Och som vanligt säger jag: den som aldrig själv gjort ett misstag kastar första stenen.