onsdag 29 april 2009

I mina ögon

Jag läser och njuter av bloggar om kläder, smycken, skor och... prylar i största allmänhet. Särskilt om det handlar om vintage och loppisfynd och udda design.

Det är en av de saker jag skulle vilja ägna mig mer åt här. Om jag kunde komma på nåt bra sätt... Jag kan inte vare sig skriva om eller (ännu mindre såklart) visa bilder av mina egna kläder och saker. Jag vågar knappt ens skriva om vad jag tycker är snyggt.

Men. Jag kan ju skriva om vad jag inte tycker är snyggt. Vad som aldrig kommer att (miss-)pryda min kropp. Eller mitt hem. Och om stilar i vid mening. Och det fascinerande i att kropp och stil samspelar.

Igår när jag cyklade hem såg jag en kvinna i ett plagg som tillhör den där aldrig-kategorin: en kritvit tröja, stickad i halvgrovt, merciserat bomullsgarn och med asymmetrisk krage. Jag ryser. Och idag på bussen en annan kandidat: en kortärmad kavaj. Också kritvit.

Nu funderar jag på om det är så att jag har svårt för färgen kritvit. Eller om det är plagget som sådant, oavsett färg. Eller. Om det månne är människan som bär plagget det ser ut att vara fel på. I mina ögon då.

4 kommentarer:

Inte_Så_Lessna_Killen is back sa...

kritvitt är ofta fult, och kräver i varje fall att materialet rör sig så att ytan får liv av skuggningar.

Inte_Så_Lessna_Killen is back sa...

När man tänker efter: Menar du den blådragna vita som man ser i vissa moderna underkläder? Eller den vita som "fina dyra" herrskjortor kan ha?

Anonym sa...

Kritvitt och brun kropp, ursnyggt!

Kritvitt och blekfet eller lite ljusrosa kropp, hm mycket tveksamt.

Man passar i det man passar!

Lyckliga Hon sa...

Inte så lessna...
Jag funderar och inser att jag menar dyr-skjorta-vitt. Vilket är väldigt snyggt på herrskjortor av hög kvalitet. Tätvävd, vacker bomull. Så det är inte färgen det är fel på.

Anonym:
Sant att man inte klär i allt. Kritvitt är nog svårt att vara snygg i.

Men det handlar, inser jag, inte bara om färgen som sådan (eller ens alls) eller kropp/pigmentering på bäraren, utan om plaggen. och vad de säger om sin bärare.

Jag känner mig nu både elak och fördomsfull och kryper ihop lite skamset i min vintageklänning.