torsdag 7 maj 2009

Lusten

Var ifrån kommer lusten? Min lust är ytterst svajig. För att tala klarspråk: jag är sällan kåt. Nästan aldrig, om sanningen ska fram. Lusten kan lockas fram och Mannen sitter inne med en del bra knep. Men kåt sådär i mig själv, i förväg om man säger, är jag aldrig. Jag längtar inte efter sex. Nånsin.

Mannen tycker om att planera och ladda inför att ha sex och vill därför gärna prata om det i förväg. Ikväll ska jag-
Han tycker om, önskar sig, att få sms med små blänkare om vad jag vill göra när vi ses.
Jag har inte särskilt svårt att se och förstå att det där kan fungera bra om bådas lust är stabil och någorlunda jämnstor. Och om man vill samma saker.
Men för mig.
Funkar det inte alls.
Jag blir stressad och spänd och känner att jag måste.
Leverera.
Och då går det tvärt inte.

Mannen är en annan nu. Jämfört med innan. Verkligen är han det.
Han är lugn och tålmodig och klagar inte.
Men mitt bagage finns där och när min lust är svajig.
Funkar det inte med planering.
Enda gångerna på sistone som jag har kännt en så där brännande, klängig lust att ha sex.
Är när det hänt helt spontant och oplanerat.
Vid tillfällen när det inte går eller.
Vi inte ska. När inga krav finns. Krav jag ställer själv. Jag vill ju. Så gärna.
Men lusten den. Är inte här.

12 kommentarer:

Livet sa...

Du tjejen.
Det här var banne mig bland det finaste, mest konkreta och vackraste du har skrivit. Vet du varför? Det handlar om DIG, hur du känner, hur du skulle vilja att det var, hur det är samt dina känslor inför er.

Heja dig.
Heja er för att ni orkar och vågar! /Sara

Anonym sa...

Så där är jag med.

Kan inte med planerandet för sexet, oavsett om det är sexiga sms osv
Det är inte min grej.

Jag blir avtänd av planerande för jag är en sån person som vill att det ska ske när det sker, när lusten faller på,bara sådär....

Min Man har lärt sig det, han var för planerande förut med men han såg att då drogs jag tillbaka istället för att tända.
Vi pratade om det och visst kan jag uppskatta ett sex-sms idag osv så länge det inte innehåller budskap om planerat sex eller ett väntat sex och sen blir det besvikelse för den andre att så inte blir.

Blir som ovan talare med glad av det du skrivit, för det handlar om DIG och om hur du känner osv på ett fint sätt.

Kram M

Mammatilltre sa...

Oj, vad jag känner igen dig i det du skriver om icke-lust!
Sex verkar idag vara ett i mitt tycke fristående fenomen från resten av livet - något man gör för att uppnå orgasm och bli av med spänningar - inte ett lekfullt och härligt uttryck i närhet för den kärlek man känner...och då har det blivit dött och kravfyllt för mig.
Har inget svar på hur det kan förändras men sneglar åt tantra-håller och Johan Ekenberg Sex- en motorväg till Gud....

Mvh, C

Anonym sa...

Sex är svårt. Jag tycker för mycket handlar om sex och mina bröst och min kropp och krama om dem och prata om "hon" som i muttan. Ibland tycker jag det är svårt. Svårt.

Anonym sa...

Tänk att du kan sätta ord på vad jag känner.

Det bästa för mig är när mannen inte tror det blir nåt, och anspänningen att leverera släpper, och lusten kommer fram från ingenstans.

Anonym sa...

Men du - antingen finns det...eller också finns det inte...
Jag har varit precis där ni är (tror jag) och jag kan bara säga. SLUTA ÄLTA OCH ANALYSERA VARJE JÄVLA ÖGONBLICK! Det dör då.
Jag har varit med om att ta död på. Så jag vet.
Släpp det!
Låt det va bara...och gå vidare.

/UN

Lyckliga Hon sa...

Tack alla! Jag tror att MASSOR av tjejer (och kanske killar med) känner igen sig. Lust är svårt och för de allra flesta hör krav och kåthet inte ihop.

Inte_Så_Lessna_Killen is back sa...

Intressant, och vanligt, men lite obegripligt för oss män.

Berätta mer om det där med tillfällen när det inte ska, kan, får bli sex, och då vill du...

Hur går det i dom fallen? Blir det nåt? Funkar det bra för dig? Och hur blir det för honom? Måste det bli av med detsamma, eller kan du spara på känslan och hitta ett tillfälle där det funkar?

Ge ett exempel, också, så vi förstår hur omöjligt det behöver vara för att bli möjligt!

Inte_Så_Lessna_Killen is back sa...

Förresten: Frågan om varifrån kåtheten kommer har enligt viss litteratur och vetenskapen bakom den delvis, men bara delvis, ett enkelt svar. Har jag läst. :-)

Förmågan att lätt bli kåt verkar bero av testosteronhalten även för kvinnor. Ju högre halt, desto mindre perfekt måste partnern och tillfället vara. Och desto lättare har man att acceptera planerad sex.

Troligen är det så då att t ex kvinnor med BDSM-läggning får testosteronhaltshöjning av förväntan om spelets fortgång med smärta eller tvång. Och BDSM är nästan nödvändigtvis välplanerat i detalj. Så det är ju tur för dom, det då.

Å andra sidan: det rimligt oupnåeliga verkar också ge testosteronhaltshöjning. Så en tjusig karl som verkar svår att få kanske verkar stimulerande.

Fyllekättja är vanligt bland kvinnor i vissa åldrar, och alkohol i rätt mängd verkar ge testosteronhöjning hos en del.

Att få en extremt hög lön och mycket makt lär funka det med, Kvinnliga bankdirektörer har det kanske skitfint med lusten?

Hur ska du uppnå det här med gamle vanlige Han, då??

Bra fråga! De situationer du talar om där du ändå vill har ju en liten testosteronhöjande effekt i sig.

Testosteronhalten hjälper dock bara till, det krävs att man känslomässigt vill, också. Annars blir det inget i alla fall.

Så antagligen vill du faktiskt med honom.

Nå, jag är ingen expert. Bara intresserad.

p.s.
Sen lär det vara så att regelbunden onani ger många kvinnor stabilt högre testosteronhalt redan efter nån vecka. Varje dag ska det vara, och när man lägger sig, så blir det fin nattsömn sen.

fast jag eller författaren kanske bara skarvar?

Ref: La sexualité des gens heureux av Pascal de Sutter.

Lyckliga Hon sa...

Inte så lessna...:
Mitt på dagen funkar ofta bäst. Fast inte om det är riggat. Typ "Kom hem till mig och ät lunch och så får vi se vad som händer, nudge nudge"
Det går inte.

Bäst är det när inte alls på nåt sätt kan krävas eller förväntas av mig. Och OJ vilken kravmagnet jag är.

Inte_Så_Lessna_Killen is back sa...

Låter svårt. Kan det verkligen hända mer än nån gång om året eller två??

Lyckliga Hon sa...

Ja, det kan hända. Vi har fria jobb båda två och är ofta hemma mitt på dagen. Känslan av att inget är riggat är det viktigaste. Att min lust inte tas för given.