söndag 8 februari 2009

Jobba nu då!

Söndagskväll i timmerkojan. Eller lägenheten på kullen dårå.

Skulle ha jobbat.
Blev inte så.
Blev ilska på en teknisk pryttel som vägrade fungera
Och på det följande koma och apati.
Ingen lust till nåt-alls.

Bad blev det.
Hårfärg blev det.
(för att täcka de små grå som börjar synas i luggen
och för att det kändes som att jag behövde det)

Tittar på min sorgliga gestalt i lägenhetens enda spegel, den i badrummet
Trötta ögon,
otränade armar
trollfrilla (med grått i)

Nej fan!
Detta duger inte.
Självömkan är lätt att ramla ner i.
Och svårt att ta sig upp ur.

Nu ska jag klä på mig min jobbsvid
Joggingbrallor i L, så stora att jag måste sitta ner.
Raggssockor.
Tekopp (nej den ska jag inte ta på mig)
Mannens kvarglömda tröja.

Och JOBBA.
Fan alltså, det ska jag.

2 kommentarer:

Drömma-Lotta sa...

Energi sändes härmed via datorn!
Varning, extremt smittsamt :)

Lyckliga Hon sa...

Oj, smack! Den tog! :)
Jag har jobbat som en råtta. Det syns inte, men det har jag.